Otur

Har varit på hälsocentralen med Emil idag efter några veckors dokumenterande av hans mag/tarmbesvär. Och de tyckte att det lät som att han lider av ngt som kallas Toddlers diarrhoea, eller kronisk ospecifik diarré, vilket låter hemskt otrevligt, men det är tydligen rätt vanligt bland barn 2-4 år enligt läkaren vi träffade. Nu kanske jag inte ska gå in på hur detta utspelar sig på grund av kräkvarning, men tydligen kan man lindra detta tillstånd genom att ändra kosten.
Mera fett, mindre fibrer, begränsa intaget av frukt och grönsaker... 

Och nu då till varför jag gav detta inlägg rubriken Otur... Emil fullkomligt ÄLSKAR grönsaker i alla dess former, bara de inte heter sallad ;-) Det har även varit till stor glädje för mig att han tycker så mkt om grönsaker, det känns ju som att han fått i sig mycket nyttigt och bra såklart. Men nu blir det alltså andra bullar( även sötsaksintaget ska reduceras)!!
Det är dock inte lika kroniskt som det låter, kronisk ospecifik diarré, det ska tydligen förvinna innan 5 års ålder? Men ändå... vem tror att han kommer gilla grönsaker igen när han börjar skolan?? :-/

Jag är dock lite skeptisk till "diagnosen"... Dels för att bvc-sköterskan viftat bort hans problem-mage med "tillsätt mera fett" i över ett års tid. Och det har vi ju testat flertalet gånger i över ett års tid... Vi har även tagit bort alla fullkornsprodukter och han har inte fått t.ex mörkt bröd på dagis sedan han började där. Men vi har inte sett ngn förändring? Jag tycker dessutom att det blivit värre senaste veckorna. Men vi kom iaf fram till att kraftigt reducera fiberintaget, att öka fettmängden i maten samt att minska på råa grönsaker och frukt. Och att ge det en sommar, sen får vi se om det blivit bättre. Om inte så är fallet så får vi se vad som ska göras då, ngn utredning antagligen(förhoppningsvis?)
 

Min lilla fågel
 
image8
Nej han pekar inte finger, han lepsylar sig :-)



Kommentarer
Postat av: T

Det låter ju jätteskumt att dom inte tänker utreda honom för nån födoämnesallergi... nej be att få komma till barnmottagningen ist. Puss på er...

2008-05-22 @ 21:26:37
Postat av: liah

Ja, jag känner att de bara viftar bort allt jag berättar med "det är nog Toddlers, vi misstänker inget annat, han verkar ju må så bra" och han tyckte att vi skonar Emil från sprutor och tester och ett finger i baken om vi inte gör ngn utredning... Och klart att Emil gillar det alternativet bättre, han lär ju tro att hans bajs är normalt...
Men vi ger det över sommaren, ser om det blir ngn förändring och ser om han växer lite mer med hjälp av solen.
Puss på DIG birthdaygirl!!!

2008-05-23 @ 09:11:15
URL: http://liahspladder.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0