Resumé

23:e december:
Tokstädar heeeeela dagen förutom en timmes paus på stan. Blir jättefint hemma och det blir till och med lite julstämning framåt kvällen. Uppesittarkväll med bingolotto. Köper 4 lotter och vinner inte ett skit, men mysigt var det. Svärföräldrarna och Emils kusin på besök och jag lagar min första skinkstek som fick bra betyg. Spenderar sedan uppesittarkvällen med att slå in julklapparna till kl 4 på julaftons morgon.


24:e december:
Vaknar av att Emil hämtar sin far i sovrummet, han vill visa att tomten lämnat paket i hans strumpa. Sedan hör jag "JAAAAA, en sån som jag önskat mig!!!!" från vardagsrummet när Emil upptäcker den stora saccosäcken med röd rosett på och sedan när jag masat mig upp ur sängen myser vi hela morgonen med grötfrukost och Emils morgonklappar. Meja fick pussar i morgonklapp.

Framåt 14 tiden flir vi oss iväg mot Rossbol men gör först en avstickare i en by bortanför. Där hittar vi min underbart söta gudson och lämnar av hans julklapp. Till min förvåning får även jag en klapp :) Vi lämnar mysiga lilla huset med ett löfte om att ses snart och jag känner i bilen på väg därifrån att den dr lilla killen som ligger mig så varmt om hjärtat saknas massor.

Vi anländer sedan hos Johans morbror lagom till Kalle. Tittar på klassikerna och missar helt vad årets nyhet var... Dricker glögg och kastar oss snart över julbordet. Jag hittar en favorit i sillsalladen som Majny gjort och som vanligt den älskade julskinkan!!! För att inte glömma julmusten... jag vet intevad som tagit åt mig denna jul, men jag har Aldrig druckit så här mkt julmust.... Måste bero på amningen?

Efter vi lutat oss tillbaka i soffan så kommer hux flux tomten. Emil säger attdet är Majny... Vi får många fina klappar, till mig en ÄLSKAD svart morgonrock, en apsnygg stickad tröja och fotvärmare... Emil fick massa fina saker men den klapp som gjorde honom helt galen av lycka var en robot som Mejas gudfar Patrik gett honom. Meja fick med fina klppar men kanske mest bra-att-ha-saker som kläder och pengar. Och ett halsband av gudfar. Emil frågar igen vart Majny är...

Julaftonskväll avslutas med ett parti poker. Jag som utklassade de andra med en Royal straight flush och vann allt påbordet i fjol vann inte en enda hand i år, men det är väl som det ska :)


25:e december:
Morgonen spenderar vi i lugn och ro och mycket trötta. Jag myser länge länge i min morgonrock som jag längtat efter i allafall 10 år...

Mitt på dagen åker vi till Kyrkås och till svärföräldrarna, svärfar ska klippas då en sthlmsresa väntar dagen efter. Efter avklarat sick sack i hans kalafs så dukas nästa julbord fram och lill-julafton väntar. Johans morbror med familj kommer och Jens, Mian och Tuva kommer oxå, de saknades dagen innan!
Mera julmat, mera julskinka och världens godaste köttbullar, och MERA JULMUST!

Tomten kommer igen och Tuva skriker direkt "jag veeeet att det är farfar" och vips så är hemligheten avslöjad. Så enkelt kan det gå.... Emil tittar konstigt på farfar i tomtedräkten och jag undrar om han inte är lite osäker ändå? Mycket julklappar delas ut igen och åter igen mycket fint men endast till barnen. Jag och Mian byter dock varsin klapp men mest för skojs skull, jag får mitt favorit godis av henne och hon får en doftgran av mig :P Vi avslutar sedan kvällen tidigare än beräknat, men vi är alla mycket trötta så det känns bara skönt. Vi tar även med oss taxen Fia hem eftersom svärföräldrarna ska resa bort morgonen efter.

26:e december.
Jag försöker mig på en sovmorgon men Emil är supertrött och är bara grining och han och Johan blir osams flera gånger så jag vaknar. Meja ammas och ammas i sängen och ligger samtidigt och trampar i min mage så tarmarna skriker efter att få lämnas ifred... Lämnar över henne till Johan tillslut med då blirdet ramaskri från henne istället för från Emil... Stackars Johan som får tampas och stackars mig som inte får ngn lugn och ro...

Senare på dagen gör Emil julklappar till sina bästisar. Han fick choklad i folie av granntanten så han kommer på att han vill ge till Liam, Olle och Robin och slår in de i presentpapper alldeles själv. Efteråt tar vi en promenad och går och lämnar paketen med tillhörande julkort som han skrivit själv på. Ingen är förstås hemma så vi lämnar i brevlådorna och hoppas att ngn i familjen kan läsa hans knackliga handstil.

På eftermiddagen ringer svärmor och berättar att äntligen är hemligheten avslöjad! Hon packade in en helt ovetandes och nyss fylla 60 årig svärfar i bilen i morse och åkte till Sthlm. Väl på arlanda fick han vet att de skulle till Köpenhamn. Och strax efter fick han veta att de bara ska byta flyg i Köpenhamn för den verkliga destionationen är Kina!! Men det trodde han tydligen inte på... :O :P Iaf så ska han som bjudit hem vännerna på nyårsafton för att äta favvorätten pekinganka få åka till Peking och äta anka på plats!! Tufft! Dessutom ska han få gå på kinesiska muren, och vem vill inte göra det?! :) Hon är bra finurlig svärmor, detta har hon planerat bra länge och vi fick inte veta förrän för två veckor sedan för hon var tvungen att be oss vara hundvakt.

På kvällen blir vi helt invarderade av två systrar med deras familjer. Hallbergskorna med tillbehör :) Rättare sagt 10 personer kommer och vi får plocka fram extra sittplatser i vardagsrummet. Och med 14 pers i vår lägenhet så upptäcker man snabbt att den är ganska liten egentligen (känns inte så när jag städar :P) men det var verkligen sååå roligt att ha dem här! De bor i Lerum utanför Gbg vanligtvis så vi ses inte ofta men när de åker upp till sin släkt, eller vi åker ner till min släkt, så brukar vi försöka ses. Johan har känt systrarna i många många år och jag har känt Angelica sedan vi jobbade ihop hos Arne när jag var 18 och hon tog på sig rollen som min beskyddare mot alla hemska killar som finns.. (Ändå var det ok när jag träffade Johan?! Hon känner ju honom verkligen menar jag ;))

Och efter vi blivit ensamm igen så lagar jag ihop en pizza, plockar fram julmusten och vi kollar på Baksmällan. Herregud vilken rolig film! Skrattat hejdlöst åt Alan och den helt sjuka storyn.... Mycket mycket roligt!!!

I morgon är det bara söndag. Funderar smått på rean... Får se... Är minst lika sugen på att sova :P


Kommentarer
Postat av: marty

åååh vilken härlig jul ni haft! :) kul att läsa!!

måste även hålla med om det sista.. baksmällan. haha ja, huuuur kul som helst är den!

2009-12-27 @ 12:22:57
URL: http://http:/
Postat av: tess

Elian hälsar o tackar för presenten =) Vi har läst massor... filmen blev populär med.

Synd att vi ses så sällan...

2009-12-27 @ 17:40:08
Postat av: Suss

Men du!

Vilken grej!! Kinaresan alltså!

Sånt där gillar jag, när man verkligen visar någon att man uppskattar den!

Superkul! Gratulera svärfar när han kommer hem från Asien :)



Hörde att Knoll och Tott skulle till er när vi var där igår. De är för härliga de där två, ha hela familjen! Fredde har träffat Angeliva två ggr och Veronica en gång och pratade på som bara den!

Det är ett gott tecken! Han samtalar bara med väl utvalda vet du ju haha



Det börjar fö bli läge för lite mer bebisinspektion snart tycker jag!

2009-12-27 @ 21:11:46
Postat av: liah

tycker jag med suss! :)

2009-12-28 @ 13:18:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0