Mera bebisprat

Nu har vi varit hemma ett par dagar och jag börjar märka tendenser till en dygnsrytm hos Meja. På morgnarna och förmiddagarna sovs det mycket, och äts ca varannan/var tredje timme. På eftermiddagarna har hon en kort kink-period innan det stora ät-racet drar igång. Då äter hon helst varje timme, och kanske någon längre paus emellanåt, om hon vyssjas metodiskt i upprätt ställning. Sedan framåt 24-tiden så kan vi gå och lägga oss, men hon somnar inte utan att äta(snutta) på plats, sedan äter hon kl 2, sedan sover hon faktiskt ända till kl 6... och efter det börjar dygnsrytmen om på nytt.

Jag längtar tills hon accepterar nappen. Skulle vara skönt att få till en bra nattningsrutin, men som det är nu accepterar hon inget annat än att äta sig till sömns... Nappen grimarserar hon bara åt, och knuffar ut den med tungan direkt... Hoppas det bara är tillfälligt, för jag vill då inte bli ngn napp åt henne... Det snuttas tillräckligt som det är...

Ny vikt idag, och lillpruppan väger nu över 3 kg! 3040 gram för att vara exakt. Så det verkar som att det funkar bättre med amningen och det lättar mitt mammahjärta enormt mkt... Det tyngs lite av att behöva tillmata henne med ngn portion mjölkersättning per dygn, men det viktigaste är ju att hon växer som hon ska.

Och ja, det blir mkt bebis-inlägg nuförtiden. Det kan bero på att jag andas bebis 24/7 nuförtiden. Det är en aning påfrestande, och samtidigt alldeles underbart. De rosa molnen fortsätter att pryda vår vardag som små mjuka kuddar :)

Och vet ni? Jag är så himla bebis-ifierad att jag glömde bort Desperate housewives ikväll... Ve och fasa! :O

Kommentarer
Postat av: Camilla

Sörj inte att du måste tilläggsmata Meja. Det gjorde vi med vår Meja också:-) Hon fick äta sig riktigt proppmätt på kvällen med tillägg och sen sov hon som en stock. Det var precis som att det var lite mera mat i babysempen och hon var mätt mycket längre på det. Prova dig fram alla små barn är individer och det som funkar för en, funkar inte på andra. Lycka till och lite på din mammainstinkt. Kram!

2009-11-19 @ 11:01:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0