Pump it?

Ett helt inlägg tillägnat bröstmjölk och tuttar, så om det anses ointressant eller kymigt, hoppa över att läsa :)

Det har ju  som varit lite fram och tillbaka det här med Mejas vikt, ni vet att hon först ökade dåligt första veckorna i livet, sedan blev vi inlagda på sjukhuset för att hon hipp som happ minskade i vikt.

En läkare sa att det antagligen var för att hon var så liten, och att hon helt enkelt inte orkade äta en hel måltid, därav minskade mjölkmängden(eftersom den hela tiden anpassas efter åtgång) och till slut så fick hon i sig för lite.... Detta kändes rimligt, och på ett sätt skönt, för då var det inte på grund av att mjölken var dålig eller på grund av att jag inte producerade tillräckligt...

En annan läkare sa tvärtom, att hon ökade dåligt/minskade i vikt på grund av att jag producerat för lite mjölk, som en följd av att jag varit sjuk, kombinerat med att mjölken inte innehöll så mycket fett. Och detta kändes så klart hemskt... för då var det ju mitt fel, min kropp gjorde fel och dög inte till att mätta mitt barn... hemska tankar!

Idag känns det som att läkare nummer ett hade helt rätt. När Meja äter så somnar hon. Jag får väcka henne flera gånger för att hon ska äta färdigt. På slutet får jag ligga och pilla på henne hela tiden för att hon inte ska somna djupt, men tillslut så går det inte längre, som somnar som en stock, och hela denna procedur tar ca en timme... Men nu på slutet har jag tänkt om. Tidigare så lät jag det vara så, trodde att hon ätit färdigt... Men nu gör jag alltså annorlunda. Efter hon somnat som en stock så tar jag och pumpar ur brösten ordentligt, och visst finns det mjölk!! Och tack vare att jag pumpar, så minskar inte mängden. Sedan väcker jag henne med ett blöjbyte, sedan får hon äta det sista på flaska. Med andra ord så tror jag läkare nummer ett hade rätt, att hon inte orkade äta, vilket gjorde att mjölken minskade = hon fick inte i sig det hon behövde...

Och det här med att det tar över en timme för henne att äta... det stjäl oerhört med tid!! Och på kvällarna då hon äter oftare, så får jag inte göra annat än att amma... och jag vill ju faktisk göra annat oxå!!

Så nu har jag tänkt att jag ska prova att pumpa ur hela måltider, och ge henne hela måltider på flaska. I alla fall några måltider/dygn, som t.ex på kvällen och något på morgonen... Detta gör att jag ser hur mycket hon får i sig, samt att hon äter sig mätt, sover bättre och att jag får tid till annat än att bara amma/vagga/bära....

Tänk om detta funkar... Då kanske jag inte behöver ge henne mjölkersättning? Jag ska inte hoppas för mycket, för det kan mycket väl vara så att jag har en lightversion av bröstmjölk i tuttarna... och då behöver hon ju extra i form av ersättning för att öka som hon ska... Men om det vore så väl att hon bara behöver ersättning ibland och inte efter varje måltid, ja då blir jag en glad mamma!!!

Iaf, vid denna tid på dygnet så brukar Meja vara svår att nöja... Det ska ätas och bäras och vaggas, om och om igen, till minst kl 24, då hon kanske somnar för natten....
Men ikväll klockan sju så gav jag henne en hel måltid bröstmjölk på flaskan, och hon sover som en stock.. i sin säng! Inte i min famn.. inte på Johans bröstkorg... utan i - sin - säng...! Så nu ska vi se hur detta utvecklas...

Emil blev gelaaaad när han fick hjälpa till och mata lillasyster häromdagen :)


Kommentarer
Postat av: sara

Jag pumpade mycket när Felicia var nyfödd, dels för alla stockningar jag fick och för att hon aldrig var nöjd och det var jätteskönt att veta hur mycket hon fick i sig och att andra kunde mata henne också! Hon fick dessutom ersättning för jag hade så ont många ggr.

Dessutom ser det väldigt mysigt ut när Emil matar henne, han ser såååå stolt ut :)

2009-11-25 @ 21:45:22
URL: http://sarasandman.blogg.se/
Postat av: Tina

varför är du så "rädd" för att ge ersättning? det är inge fel alls i det.



skönt att hon växer på sig, för det är ju det som räknas:)



/Tina

2009-11-26 @ 09:38:35
URL: http://tinawedin.blogspot.com/
Postat av: liah

nej jag är inte "rädd" för att ge ersättning, och dömer inte de som väljer att göra det.

jag VILL amma, och jag hoppas att min mjölk ska duga... så det handlar väl mer om en rädsla att inte duga helt enkelt. jag vill kunna mätta mitt barn, och helst utan ersättning, men det är för att jag vill att min mjölk ska räcka till, och inte för att det är fel på ersättning :)

och som du säger, det viktigaste är att hon växer, och om jag behöver ge henne mera ersättning så gör jag givetvis det.

2009-11-26 @ 18:04:07
URL: http://liahspladder.blogspot.com
Postat av: Suss

Ja huvva det där med mjölken är inte roligt...Du vet ju hur det var med Ayla så jag förstår exakt hur du tänker. Vilket vi nog pratade om förra veckan när vi sågs om jag inte minns fel?



Det viktigaste är ju ändock att Meja växer men att inte kunna tillhandahålla den mat barnet behöver är hemskt!

Om du har möjlighet att pumpa och mjölken är bra så är ju det det bästa! För även om ersättning är bra är ju bröstmjölk de facto det bästa för barnet.

2009-11-26 @ 22:07:27
Postat av: Helen

Vinga pratade om er igår när vi gick från dagis.

Hon sa att mammor inte jobbade på dagis.

Så sa jag att vissa gör ju det, ex du och du är ju Emils mamma.

-Ja men inte nu, mamma. Nu jobbar hon hemma. städar golven.



Haha

2009-11-27 @ 10:16:27
Postat av: liah

helen, haha sötvinga <3 om hon bara visste vad jag INTE städar golv just för tillfället... ;)

2009-11-28 @ 23:46:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0