Efter vaccin

Igår åkte vi hela familjen och vaccinerade oss. Precis när vi kom så öppnade de dörrarna och vi hann se den långa kön som bildats utanför. Ändå sa personalen där inne att "såhär lugnt har vi inte haft det någon av dagarna innan"... Så jag antar att det varit bra tryck på att bli vaccinerad, och det vittnar ju även bristen på vaccin om, igår tog det tydligen slut! Men de har tydligen löst det rätt smart. Och jag blir inte klok på de friska människor som tränger sig före riskgrupperna... Verkligen inte!! Förstår de inte vad en person med t.ex en lungsjukdom råkar ut för om de drabbas för att vaccinet var slut? Jag hoppas iaf att det inte är så vanligt förekommande som man hört!! Min mormor har astma, men tänker ändå vänta till sista veckorna, då de äldre vaccineras, för att hon inte ska ta vaccinet från någon som behöver det bättre... <3 älskade fina mormor!!!

Före oss i kön på bvc-delen i lokalen (där de vaccinerade oss alla 3) var det en familj med 2 barn, ett par år äldre än Emil. Några minuter efter ge gått in så började flickan tok-skrika i ren panik... Suck, tänkte, jag nu är  det kört, nu kommer inte Emil våga! Så jag hasplade ur mig -Hon kanske ramlade och slog sig... när Emil bekymrat kommenterade att hon skrek högt... Men sedan började hennes brorsa oxå att skrika!! -Men hjälp?! tänkte jag.. Och i samma stund kommer en uniformsklädd ung och proper polis och sätter sig i båset mitt framför oss, han skrattar och pratar glatt med den kvinnliga läkaren, slänger upp sin muskulösa arm lite nonchalant i hennes knä för att bli vaccinerad. Jag närapå hysteriskt vrider Emil mot hans håll och väser lite panikartat: -Kolla Emil, vilken modig polis!! Att han oxå ska få en spruta precis som du! och Emil tittar storögt på polisen och ler stolt -Ja! Meeeeen vilken tur! Han glömde direkt barnskriken han hört, sedan var det vår tur, och Emil tar sin spruta utan att säga ett ljud! Jag tror att jag var mest rädd av oss 3, haha! Jag tycker vanligtvis det är spännande då jag kan se när de tömmer mig på blod med feta kanyler, men bara tanken på att de skulle spruta in ngt främmande, skrämde mig rejält några sekunder :P

När allt var klart så fikade vi lite snabbt och sedan var det hela över. Jag tycker de har löst det hela supersmidigt och bra. Kanske inte så bra skyltat i lokaler, men om man följer kön, inte är superstressad och tränger sig och har bråttom(en del människor verkade inte kunna vänta 5 minuter ens), så får man lugnt och stillsamt veta vart man ska gå och vilka papper som ska fyllas i vart. Och bvc-delen är ju snäppet bättre! Ett separat rum och vi hade till och med turen att träffa vår vanlige läkare här i från Lugnviks hc :) och så fick Emil en reflex efter han fått sin dos med vaccin. Att reflexen bar på loggan från 'farmors jobb' var oxå ett plus för Emil ;)

Och biverkningar? Vi har alla tre lite ont i armen, men inget att klaga över, det känns som träningsvärk i överarmen bara. Emil klagar inte, om vi inte kommer åt och råkar klämma honom på armen, då säger han aj... Men annars inget, ingen feber, ingen huvudvärk eller andra symptom på biverkningar... Så summa sumarum, så är jag glad att det är över och att allt gick så bra och smidigt. Och som grädde på moset så är nu bebisen skyddad mot influensan, redan då den kommer ut till världen, och det känns tryggt!!


Kommentarer
Postat av: tess

Hur kommer det sig att ni vaccdinerade nu? Är du i riskgrupp trots att graviditeten slutar så snart? Har inte förstått mig på vilka riskgrupperna är. Tycker alla kan tillhöra en riskgrupp om man bara tänker till lite ;) Kriterierna var så breda... skönt att allt gick bra :) Kram

2009-10-22 @ 14:29:01
Postat av: liah

Som gravid tillhör jag riskgruppen. Och gravida erbjöds att vaccinera sig dessa två första veckor. Nästkommande veckor erbjuds andra grupper, och då ska ju det beräknade vaccinet räcka till dem, just de veckorna. Även om min graviditet beräknas vara över om 5 dagar, så nån kanske tycker att jag inte tillhör riskgruppen i alla fall, kan graviditeten lika gärna pågå i två veckor till(och med tanke på att bebisen verkar långt ifrån startklar...)och vem vet vad som hinner hända under den tiden? Dessutom får bebisen genom mig, en del av vaccinet och blir således skyddad sin första sköra tid i livet.

Din familj tillhör väl riskgruppen som vaccineras nu? Hur har ni tänkt göra? Kram

2009-10-22 @ 14:47:13
Postat av: Tess

AHa nej jag undrade bara sådom itne snålade för att graviditeten snart var slut o ni hade nån av de andra kriterierna. Emils krupp typ eller nåt sånt... Nej vi ska inte vaccinera oss, inte nu i alla fall. Tanken på att pumpa in rent kvicksilver i kroppen känns itne lockande med tanke på hur lite som forskats om detta vaccin och att det inte ens är testat på alla, som små barn och gravida.

Biverkningarna lockar inte heller o de långvariga riskerna är jag livrädd för så nej, inget vaccin.

Vi jobbar istället på att stärka immunförsvaret o ta hand om oss OM vi blir sjuka så vi inte smittar vidare...



Alla får göra som dom vill givetvis och jag dömer absolut ingen =) kanske ändrar jag mig med när forskningen går framåt lite... tills dess avstår vi.



Kram kram

2009-10-22 @ 14:55:26
Postat av: liah

Bra mamma Emil har, men jag har inte haft en tanke på Emils krupp :O Han brukar ju bli svälld i luftrören i princip varenda förkylning, men inte så han behöver medicin varje gång... Vi har lärt oss att inte ta det så allvarligt, så det hade jag helt sorterat bort faktiskt... men om han skulle få influensan kanske kruppen inte varit tills hans fördel... men nu slipper vi tänka på det!

Ang. kvicksilvret så tror jag att vi som överlevt amalgamlagningar och dylikt förr i tiden, inte blir så påverkade av den lilla mängd som faktiskt finns i vaccinet, det är ju inte rent kvicksilver i sprutan direkt ;)

Men rädd för långtidsbiverkningar är såklart jag oxå... säkert får jag läsa i ngn tidning om 20 år om att vaccinet är anledningen till att jag inte får några barnbarn... :O Nej, men tänk om :O

Klokt av er att ta ansvar och inte smitta andra vid eventuell sjuka, det är bara att hoppas att alla tänker lika så sprids det inte lika fort.

Givetvis är det upp till var och en om man ska vaccinera eller ej, tycker det är lite hemskt att det redan blivit lite hysch pysch ang. att prata om det, trots att alla har rätt till sitt eget beslut!

Kram!



(och förresten! jag stressade till mvc innan, därför inget svar på sms, men inte är det väl svart? :P)

2009-10-22 @ 15:19:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0