Hemma från mvc

Uträkning utgår från dagens datum: Tors 22 okt 2009.
Din graviditet startade Ons 21 jan 2009.


Du är på dag 275 av 280. (98,2%).
Du är i vecka 40.
Du har gått 39 fulla veckor och 1 full dag (v39+1).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Beräknat förlossningsdatum Tis 27 okt 2009
Du har 5 dagar kvar till beräknad förlossning.

Blodtryck: 100/50
Hjärtljud: 145
Läge: Huvud nedåt, långt upp, väldigt rörlig samt liten bebis

Sf-kurva (livmoderns tillväxt kurva) på ett ungefär



Så ser det alltså ut så här långt. Hon verkar inte ha någon brådska att titta ut med tanke på att hon fortfarande ligger så långt upp. Idag var inte min barnmorska Katarina på plats utan jag fick träffa Elisabeth för första gången. Och jag saknade Katarina!! Var inte alls samma sak att prata med E tyvärr, och det är ju inte så konstigt... Katarina känner jag på ett helt annat sätt och hade henne förra graviditeten oxå. Idag kändes besöket mest bara hastigt och lustigt och jag glömde såklart att fråga massa saker... MEN det viktigaste fick jag ju iaf veta så jag ska inte vara missnöjd, även om det känns olustigt att inte ha den där trygga kontakten jag är van vid så här sista dagarna...

Iaf, när E kände på magen så utbrast hon ett "oj, väldigt rörlig!" och sa att huvudet är nedåt, och att det är en liten bebis jag har i magen. Ja, så nu sitter jag såklart och undrar om den är FÖR liten? Eftersom den har så mkt plats att röra sig fortfarande, har den inte växt som den ska? Men magen följer ju kurvan... Vad jag minns av Emil-graviditeten så hade han det trångt i magen siista månaden, ruckbar, han låg och klämde mot revbenen och han låg stilla, förutom några onda sparkar och armbågningar... Den här bebisen ligger både långt upp med huvudet och långt ner med rumpan, så jag har mycket plats åt revben, lungor och andra grejer i magen... Ena stunden känner jag sparkar nedåt ljumsken på höger sida och rumpan pekar rakt utåt, nästa stund sparkar hon på vänster sida och rumpan har flyttat sig dit hon sparkade nyss... Hmm.... Och hennes huvud finns ena stunden i vänster ljumske, nästa stund i höger ljumske... KNASBEBIS!! Jag förstår inte hur hon kan flytta runt så mycket? Min mage är inte större än förra gången, och med tanke på att Emil kom ut och vägde 3185g, hur liten kommer egentligen denna bebis vara, om hon kan dansa limbo i magen fortfarande? 5 dagar kvar... just nu känns det som att jag kommer få runt med magen hela vintern!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0