Icke...

...har vi kommit iväg på ngn förlossning ännu inte... Hon har inte sjunkit ner ngt heller, jag kommer med andra ord vara gravid ända till julafton!!!!

Detta har jag inte haft en tanke på innan faktiskt.. att jag kunde gå över tiden... det har känts sååå avlägset med tanke på att Emil kom på beräknat datum, och bm trodde denna skulle göra detsamma, om hon inte kom tidigare... Dessutom har man ju hört som jag skrev i tidigare inlägg, att barn nr 2 brukar komma ett par dagar tidigare än barn nr1...

Och inte har en enda tanke slagit mig att jag kunde få ett novemberbarn! Har ju varit sååå inställd på oktober! Oktober som är min månad, då jag fyller år, då snön kommer och mörkret lägger sig, då alla levande ljus tänds och då längtan efter julen sakta kryper sig närmare... Vad november för månad? En stressmånad!! Man vill inte göra av med några pengar, för de ska räcka till julklappar... man stressar inför adventskalender och adventsfika, det ska planeras och förberedas och handlas... och aldrig räcker tiden eller pengarna till... Haha, låter jag gnällig och pessimistisk? Ge mig några dagar så kommer jag älska november oxå ;)

Lite fundersam över bebisen är jag faktiskt... Jag är i vecka 40 nu... Hon är beräknad om 3 dagar... och hon har inte sjunkit ner i bäckenet... och jag vet faktiskt inte om det är vanligt eller ovanligt? Ingen bm har sagt "det är som det ska, detta är vanligt, hon kommer ju ut i vilket fall" utan de har bara sagt "vi får se när hon kommer, vi kollar om hon sjunkit ner till nästa gång"... Tanken har slagit mig att moderkakan är i vägen, att hon inte KAN sjunka ner, trots att moderkakan satt på rätt ställe under ultraljudet... Men samtidigt har jag hört att om den sitter fel på någon, så avvaktar de med beslut om kejsarsnitt för den kan flytta sig i takt med att magen växer.. Och som andragångsföderska finns det ju gott om plats i bäckenet, Emil har ju redan banat väg för henne?? Fine att hon inte fixerat sig, det gjorde inte Emil heller, han låg ruckbar sista veckan bara, innan dess rörlig, men han sjönk ner när han skulle... Så det köper jag, att hon ligger rörlig... men varför så långt upp????
Nej jag blir inte klok på det här, snarare orolig... Och som ni märker är jag duktig på att måla fan på väggen...!! Nu ska jag in på familjeliv och läsa och forska i trådar :P

Kommentarer
Postat av: sara

Jag räknar också starkt med att bebis kommer på antingen beräknat datum eller ett par dagar tidigare, just för att felicia kom på beräknat datum. Bara därför kommer jag att gå över 3 veckor och ligga på julafton, haha!

Jag tror att bebisen kan sjunka ner så sent som när förlossningen startat. Och borde inte bm känna om det ligger en moderkaka i vägen? den är ju ganska stor så här sent...



Ang baddräkt så kunde jag ha bikinin jag hade när jag ammade Felicia, visserligen 3 år gammal men använd 2 ggr bara, haha! Och jag lär inte ta mig i väg på badhuset mer än den här gången i vilket fall som helst.... Men tack ändå :)



Köttfärlimpan var ju mycket lättare att göra än både biff och köttbullar :) Jag var så nojjig när jag tog ut den och trodde att den skulle vara helt rå och att vi skulle få beställa pizza, haha!

2009-10-25 @ 10:30:35
URL: http://sarasandman.blogg.se/
Postat av: liah

Jo, nu har jag läst mig till att de kan sjunka ner under själva förlossningen, tanken hade bara aldrig slagit mig att det kunde vara så. Bland annat för att jag alltid trott att bebisen behöver trycka på uppifrån för att livmoderhalsen ska mjukas upp och ens kunna öppnas.. men där ser man ju hur mkt man vet ;) Tack iaf för några sansade ord om det hela...



2009-10-25 @ 10:49:04
URL: http://liahspladder.blogspot.com
Postat av: tess

Elian sjönk inte heller ner, när jag skulle sättas igång upptäckte dom att jag hade för mycket fostervatten, därför kund ehan inte sjunka ner.

Förlossningen kan starta ändå men går vattnet o barnet inte ligger nersjunken finns risk att navelsträngen kommer ut först o då stryps syretillförseln så konstigt att bm inte kollar upp det mer. Eller så ligger hon tillröäckligt långt ner för att täppa till bäckenet ändå.



Jag blev i alla fall tillsagd att om vattnet går innan han sjunkit ner skulle jag lägga mig ner o ringa ambulans med en gång. När dom tog hål på hinnorna fick läkaren köra upp en hand i mig o hålla emot navelsträngen för att elians huvud skulle få en chans att sjunka ner på plats först... not so very nice ;)



Hoppas hon snart lägger sig som hon ska o vill komma ut =) kram kram

2009-10-25 @ 18:49:20
Postat av: liah

Jag fick samma order av min bm för två veckor sedan, att lägga mig ner om vattnet går, men den nya bm sa inget om det nu i veckan(wonder why?)... Iaf, bra att hon sa till, för sånt tänker man kanske inte på om man inte varit i samma sits förut!

Att ha en hand som håller emot måste ju kännas sådär ;) så jag röstar för att hon sjunker ner inatt nu...!

Tack gumman! Kram

2009-10-25 @ 19:57:24
URL: http://liahspladder.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0