Vaccin

Jag är SÅ i valet och kvalet ifall jag ska vaccinera mig och familjen... Blir verkligen inte klok på vilken känsla jag ska gå på. Om jag vaccinerar mig nu som gravid, så kommer tydligen bebisen få med sig en del av skyddet, så den är mera resistent som nyfödd, och det vore väl bara jättebra? Då har den ett skydd mot influensan från start, när de i normala fall inte vaccinerar barn under 6 månader.

MEN så kickar rädslan in... ett nytt vaccin, framställt i all hast, väl testat innan det godkändes, men INGEN vet NÅGOT om långtidsbiverkningar! Kvicksilver är ju inte bra, det vet vi redan... och ngn läkare säger att det är i sååååå små mängder och att dessutom flera produkter innehåller samma mängd... och ngn läkare förstorar upp kvicksilverinnehållet enormt mycket och vill varna alla...

Så... jag vet verkligen inte... jag och familjen kan gå och vaccinera oss nu denna eller nästa vecka... kanske vore bra att ha det gjort? Kanske vore bra att låta bli? Fan vad svårt!! Jag tänker givetvis på att inte ta ett beslut som kan påverka mina barn negativt i framtiden... Ge dem biverkningar, eller rent utan låta bli och vaccinera, och så blir de jättesjuka :O

Har ni några tankar om det? Hur tänker ni göra?

Kommentarer
Postat av: Helen

nej du jag är preecis lika velig som du. Ska jag vaccinera mig och riskera bebi eller ska jag låta bli och bli mer mottaglig? Är det så att jag skulle bli sjuk så vet man ju inte hur det går för liten plus att jag kan smitta trollet hemma också... Svårt! Magkänslan säger dock att jag inte ska göra det, men tänk om det är fel?! Svårt!!

2009-10-19 @ 14:50:07
Postat av: liah

vad jag förstått så påverkas inte barnet i magen om du skulle bli sjuk under graviditeten, men samtidigt vore det ju bra om barnet hade vaccin i sig redan när det kommer ut... OM det nu är ett bra vaccin! Hela tiden det där OM OM OM....!!! nej, jag skulle vilja att en läkare säger åt mig vad jag ska göra, en som vet vad han talar om...

2009-10-19 @ 16:22:52
Postat av: sara

Jag och Felicia tog vaccinet idag. Stefan får det via jobbet snart. Jag gjorde det för att bebisen ska vara skyddad, för att undvika att Felicia får det i onödan och för att jag inte ska få skiten så här innan förlossning. Och sen för att vi inte ska dra hem det när bebisen inte har skydd längre i o med Felicias dagis.

Sen tror jag inte att dom skulle vaccinera hela Sveriges befolkning om det var väldigt osäkert på långtidsbiverkningar... Eller jag hoppas åtminstone inte det! Men lite spänning ska man väl ändå ha? ;)



Var väldigt osäker innan men nu är det gjort :)

Jag såg på "fråga doktorn" om det där och kvicksilvret man får i sig via vaccinet är så lite. Man får i sig mer om man äter insjöfisk.



Lycka till :)

2009-10-19 @ 16:27:28
URL: http://sarasandman.blogg.se/
Postat av: liah

du resonerar precis som jag gör, ända till jag kommer till OM... och jag håller med dig! mkt skönare att inte oroa sig ju...



fick ni vänta länge när ni kom dit?

2009-10-19 @ 16:42:00
Postat av: sara

Jag tvekade nog lite grann ända till vi satt där med nålen i armen och då var det försent att ändra sig, haha.

Men jag är nog mer rädd för att vi ska bli jättesjuka i svininfluensa än biverkningarna som vanligt vaccin ska ge. Jag tror som sagt inte att det blir mer biverkningar än vad som blir av dom andra vaccinerna som vi ger barnen.



sen ska man ju ta 2 doser om man är i riskgrupp men jag är tveksam till om jag ska göra det eftersom att jag är frisk i övrigt.



Vi fick inte vänta länge alls (Lite mer än en halvtimme men det var för att jag inte fyllt i hälsopappret), och vid 10 var det i stort sett tomt i lokalen och då hade vi precis fått.

2009-10-19 @ 16:55:01
URL: http://sarasandman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0