Liar liar your ass is on fire...

Lögnaren i familjen, 4,5 åringen, gör sitt bästa för att tänja på gränserna här hemma. Spottar på sin syster när ingen ser, håller fast henne och slänger filtar över henne, skriker åt henne, tar ALLT hon har ur händerna på henne, viftar sedan med dem preciiiis utom räckhåll och skrattar hånfullt... Såna vanliga syskontrick...

Mot oss kör han oxå trick... Ljuger som en borstbindare, försöker manipulera och gör fula saker bakom ryggen på oss, skriker så högt han kan... Hittar på fanskap, som att äta en tub med tandkräm?! Herregud, hjan är inte 2 år, han vet att man inte äter såna saker... att man kan bli sjuk, men han vet oxå att mamma och pappa säger ajabaja...

Han ljuger varannan mening... så vi tror knappt på något han säger... Har du spolat efter du var på toaletten? Ja det har jag!!! skriker han i ansiktet på mig... så har han inte det ;PppPPPpp.... Mamma, får jag ta EN godis? Ja det får du vännen. Han tar en godis och vi ställer tillbaka skålen i skåpet. 15 minuter senare har han plundrat skålen och ätit så mycket han kan, i smyg... Pang, Meja ramlar och slår sig utom vårt synhåll, skriker, farfar hittar henne tre trappsteg upp i trappan, Emil säger direkt att hon nog klättrat dit själv. Emil, hjälpte du henne upp i trappan? Nej. Emil, ljug inte Meja kan inte klättra dit själv. Ja jag hjälpte henne upp... Johan frågar varför det är blött i soffan. Emil svarar att Meja har kissat där. Men Emil, inte har hon klätt av sig kläderna och blöjan och kissat i soffan och sedan klätt på sig igen? Jo det har hon. Emil har DU kissat i soffan? Näää det har jaaaag inteeee, det är Meja! Har du hällt vatten i soffan då? Varför är det blött? Det är inte jag! Ljug inte Emil, varför är det blött i soffan? Det äär inte jaaaag! Och så hittar vi den nytvättade filten på golvet som jag råkat slängt i soffan så den lämnat en stor blöt fläck där............

Hur hanterar man lögnare? Hur balanserar man hans 4-åriga verklighet mot den faktiska verkligheten? Hur ger vi honom frihet utan att han gör illa sin syster? Hur litar vi på honom och bygger hans självförtroende samtidigt som han hela tiden får bannor? Hur undviker vi den onda cirkeln att bara vara arga på varandra hela tiden?

Jag älskar dig din skit!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0