Ohly - spot on

Jag trodde jag hade slutat blogga, men så läste jag nyss en kommentar på aftonbladet och VIPS så bloggar jag igen ;)

Lars Ohly: Max fem dagisbarn per anställd

Självklart tycker jag som Ohly i denna fråga. I dagsläget i vår kommunala förskoleverksamhet är det 6 barn per vuxen. Alltså 18 barn per avdelning med 3 vuxna. Och det fungerar dåligt!!!

Personalen kämpar för att ge barnen den pedagogiska verksamheten de har rätt till men pratar oftare och oftare om "förvaring" och drömmer tillbaka till 15-barnsgrupperna, då de faktiskt HANN med barnen...
Istället för att lära sig pedagogiska begrepp och förhållandesätt så springer barnen omkring och skriker, för att överrösta varandra, kämpandes för att göra just SIG SJÄLV hörd, framför 17 andra barn...
Barn rymmer, och de upptäcks inte i tid för att de försvinner i mängden. Det är ett under att inget barn kommit till skada ännu på grund av den undermåliga skolpolitiken.

Och då menar jag fysisk skada... den psykiska skadan som drabbar barnen i stora barngrupper utan kontroll vill jag knappt tänka på. Men det är ett måste... Stökiga skolbarn, respektlösa medmänniskor, slapptänkt arbetskraft, deprimerade sjukpensionärer, det är den framtiden vi ger barnen som inte blir sedda, som inte får utrymme, som inte utmanas att använda sin egen hjärna, som inte lär sig hur man behandlar sina jämlikar dvs. medmänniskor...

Det är förstås en fråga om pengar... som alltid. Personligen har jag inget emot att betala högre skatt igen, OM de pengarna går till skolan och äldre. Och jag har VERKLIGEN inget emot om regeringen sänker taken för höginkomsttagarna igen, SÅ att det kommer in pengar till skola och äldre.

Det är en sån sjuk verklighet vi har i välfärdsSverige. Höginkomsttagarna får mera och mera pengar, deras liv underlättas steg för  steg... Samtidigt som låginkomsttagarna, OCH de som fakiskt inte har någon inkomst alls: barnen, kapas vid fotknölarna financiellt... Och hur man än vrider och vänder på det, så kan vi inte ha ett land med ENBART höginkomsttagare... men, vi kan däremot ha ett land där vi månar om varandra, och ser varandra som jämlikar...

Så läser jag då den där kommentaren på Aftonbladet:
Fredrik, 33 år, Hägersten, Idag 10:30
Jag kan gå med på att det skattefinansieras om det är en punktskatt som bara drabbar småbarnsföräldrar. Jag betalar redan tillräckligt för att andra ska uppfostra era ungar...

Men pucko?

Kommentarer
Postat av: sara

Men vilken jävla kommentar! den dagen han behöver pengar eller sjukvård så är det ju VI som betalar den... Sjuka jävel!

2010-08-15 @ 11:17:14
URL: http://sasandman.blogspot.com
Postat av: Anna

Ja herre gud... Än är tydligen inte den sista idioten född skakar på huvet

Undrar om han tyckt samma sak om det var sin egen uppväxt det handlat om?

2010-08-16 @ 23:32:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0