Kärlek och fred

En gammal indian sa till sitt barnbarn en dag:
-Två vargar krigar inom oss alla, den ena är rädsla och hat, den andre är kärlek och fred.
-Vilken vinner, frågade barnbarnet
Den gamle indianan svarade:
-Den vi matar.



En vän, Camilla, la upp dessa rader på Facebook. De formulerar mina dagliga tankar. För det går inte en dag utan att jag våndas över vilken varg jag matar. Det är faktiskt skitsvårt att se skillnad på dem ibland. Ni kanske inte tror det, men de är väldigt lika varandra, och den elake vargen är riktigt illful och brukar posera som den snälla vargen så ofta han kan...

Finns inget jag drömmer om mera, än att ge mina barn en kärleksfull och fridfull uppväxt. Att de bär med sig i sina hjärtan att kärlek och fred är det finaste som finns och att givmildhet är vackert. Nu önskar jag mina barn bra många fler egenskaper; så som självständighet, styrka och mod, men denna texten ovan säger något mer än så.

Det är skitviktigt att vi alla funderar över vad vi förmedlar till våra barn. De snappar upp allt; vad de ser på tv, hur vuxna talar med varandra, vad kompisar berättar och hur de leker med varandra. Det är än mer viktigt att vi pratar med våra barn om de intryck de får.

Det här tänker jag som sagt på dagligen. Jag är skiträdd för att mina barn kommer växa upp och bli vuxna som inte är ödmjuka, som inte tänker på andra, som prioriterar t.ex. pengar och nöjen före kärlek, som är flyktiga i hjärtat, istället för att ha en trygg och fast grund att stå på...

Oj oj oj, vad har jag gett mig in på? Ska jag vara förälder? Ska JAG uppfostra två små änglar till vuxna respektabla människor? Hujedamej....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0