Bvc Emil

Vår stora kille då. Fyraårskontroll på eftermiddagen. Gick först till dagis och bjöd på glass eftersom han fyllt år och var ledig igår. Efter vi fikat färdigt så gick vi till bvc och hade riktigt roligt. Lite annat sedan 3årskontrollen!!

Nu är ju vår gamla bvc-sköterska tillbaka från tjänstledigheten och sedan vi började gå dit med Meja så verkar hon helt annorlunda jämfört med när Emil var liten, och jag tycker väldigt bra om henne. Att hon var snabb och agerade mot Mejas viktnedgång och hanterade hela grejen väldigt proffessionellt har gjort att jag ser på henne med helt nya glasögon. Och efter idag tycker jag om möjligt ännu bättre om henne!

Jag berättade för henne om 3årskontrollen, om sköterskan som fick mig att känna mig helt värdelös och att Emil var obegåvad, och Marie-Louise (nuvarande sköterskan) sa att jag borde talat med chefen på HC i Lugnvik och berättat hur vi blivit bemötta, och ML blev förfärad när hon fick höra hela historien... Kändes bra att hon fick veta hur det gått till, så kanske kanske, får den hemska människan igen lite dålig karma en vacker dag... (När vi tittade i journalen vad hon skrivit så hade hon skrivit väldigt konstiga saker oxå, som att han inte var torr på natten, trots att han varit det sedan han var 2 år?! Och dessutom hade hon inte kryssat i ens hälften av alla rutor som visar hans utveckling, eller ens skrivit sin signatur så andra kan se vem var samt vad hon var, läkare eller sköterska... My god vilken människa!!)

Iaf, Emil följer sina kurvor på både vikt och längd. Han ligger en kanal under medel men det har han gjort sedan han föddes så det är iaf hans medel :)

Han tyckte det var väldigt roligt att gå balansgång, rita en gubbe och ett kors, trä pärlor på ett band och berätta vad färgerna heter. Och syntestet utförde han galant! Jag var lite orolig innan att synen skulle vara dålig eftersom både jag och Johan har dålig syn och jag fick det dessutom som barn... men Emil ser bra än så länge så det får vi vara glada över :)

Besiktningen gick igenom, nu är han 4 år på riktigt ;)

Men tillbaka till 3årskontrollen och Emils kobenthet... Den otrevliga bvc-sköterskan fick mig att känna mig som en idiot för att jag var orolig och ville att hon skulle kolla upp saken... Jag tog upp det med ML idag och hon hämtade sin "bibel" (liten bok om medicinska tillstånd med bilder) och i den stod: "om det skiljer mer än 7 cm mellan fötterna när barnet är 4 år ska barnet remitteras till ortoped". Så vi mätte, och det skiljer mer än 7 cm mellan hans fötter.... IN YOUR FACE JÄTTEBEBIS!!! Nu har vi fått en extra tid på bvc för att kolla upp saken närmare, och kanske får han träffa en ortoped framöver... kanske slipper han få krokiga ben som sin mor!!

Kändes lite som att vi fick upprättelse idag.... vi fick gå därifrån och vara stolta och glada :)

Kommentarer
Postat av: sara

Men shit, jag satt å läste om 3-årskontrollen nu. Var hon ganska stor och kraftig?

För oss gick det ändå bra men jag hade ingen chans i världens att fråga nåt, hon pratade bebisspråk och var stressad så jag var så glad när marie-Louise var tillbaka nu!

2010-02-03 @ 10:19:41
URL: http://sarasandman.blogg.se/
Postat av: liah

Ja hon är ganska lång och kraftig, blond har jag för mig, och hon heter Jessika. Tror hon jobbar på avd. 108 på sjukhuset nu, mötte henne iaf där när jag var på 109 med Meja...

2010-02-03 @ 15:28:26
Postat av: sara

Japp då är det samma! Hatar verkligen folk som pratar sådär med större barn. Kan ju tyvärr inte skriva enbart barn eftersom jag är duktig på att fjanta till rösten när jag pratar med Bella, haha!

2010-02-03 @ 16:26:36
URL: http://sarasandman.blogg.se/
Postat av: liah

Speciellt 3-åringar kanske man ska prata normalt med, behandla som individer och möta på samma plan. De håller ju på att tampas med att kämpa sig ifrån småbarnsstadiet... Det kostar inte mkt att böja sig ner lite för att komma på deras nivå och prata som folk...

Man tycker ju att en sköterska som jobbar med barn borde ha detta i ryggmärgen :/

2010-02-03 @ 16:44:07
Postat av: marty

usch blir ju helt upprörd av att läsa vilken slarvig kärring... hoppas hon åker dit på ordentligt BAD KARMA!! :@ stackars lille emilsöt

2010-02-03 @ 21:48:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0