Knak och brak

Nyss hemkommen från bvc. Emil som fått träffa läkare på grund av sin kobenthet. Och nu har han fått en remiss till ortoped. In your face jättebebissköterskan som hånade mig när jag ville att hon skulle kolla på hans ben för ett år sedan...

Nu är det så här att Emils ben inte är helt snedställda, och han har inte problem med att springa, gå eller klättra. Men det skiljer mer än 7 cm(vilket är gränsen) mellan hälarna när han står ihop med benen vid 4 års ålder, och då ska det kollas upp av ortoped. Mellan Emils hälar kan man mäta 9 cm...

Tycker det är jättebra att de kollar upp det ordentligt. Inte för att han har besvär, men han kan ju få senare i livet, hoppas han nu slipper krokiga ben/sneda fötter osv som kan uppstå vid kobenthet.

Lite orolig är jag eftersom ordet ortoped skrämmer mig... Tänker direkt på Callie i Greys Anatomi ;) Grymmaste benknäckartjejen, verkligen... men jag vill ju inte att ngn ska knäcka Emils ben...

Nu tror jag mera på att de siktar in sig på kanske sjukgymnastik eller hålfotsinlägg eller liknande... men ändå!! Har googlat lite på ämnet och hittar inga riktiga svar på hur de behandlar kobenthet på barn, eller vad olika grader av kobenthet innebär så jag har ingen aning om vad som väntar...

Kommentarer
Postat av: sara

Skönt att han får komma iväg :) Här är en till som ska iväg till ortopeden för lite kobenthet och för att hon går på tår! Tycker definitivt att Lugnvik blivit bättre på slutet.

2010-02-19 @ 16:27:57
URL: http://sarasandman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0