Fnas

För det första: jag har en hudsjukdom som inte blir bättre av torr luft. Jag bor med andra ord i fel ände av Sverige. När jag bodde i Göteborgs-knutarna var jag Psoriasis-fri, eftersom luften är fuktigare där nere.

För det andra: På vinterhalvåret är luften här uppe ännu torrare. Främt utomhus men även inomhus på grund av all elementsvärme som käkar fukt. Kylan är dock behagligare här uppe om man jämför med södra Sverige. Där biter fukten i den kalla luften ordentligt i kinderna, samtidigt som du upplever kylan här uppe som behaglig och frisk.

För det tredje: på grund av att jag nyss fått barn; ammar och sover dåligt, så förvärras min sjukdom än mera. Helt enkelt: när jag är sliten så får jag skov.

Summan av ovanstående är att jag just nu har ett superskov. Utslagen exploderar och de, som brukar kännas ytliga, känns som att de verkligen bryter ner på djupet. De svider och kliar, jag får sprickor i hudveck och så fort jag rör mig så spricker det lite mera ngnstans. Bakom öronen och under brösten är det värst just nu och det är inte skönt med amningen, att röra brösten i(över, suss ;)) huvudtaget när sprickorna slits upp varje gång, de får som ingen chans att läka...

Hela jag är ett stort fnas just nu. Så jag längtar efter sommarluften... samtidigt som jag älskar att andas in den friska vinterluften...

Här tänkte jag lägga in en googlad bild på psoriasis, men då det av vissa kan anses som rätt ofräsht så får de som är nyfikna googla en bild själva.

Men, som att den torra luften inte ställer till med tillräckligt så är det ju flera saker som kommer på köpet. Elektiskt och flygigt hår  som klistrar sig i ansiktet och gör mig galen. Torr och svidande hud i ansiktet och fnasiga läppar på mig som resten av befolkningen. Fnasiga händer som knappt tål vatten... MEN det blir iaf lite bättre nu med mildare väder. Mera fukt i luften när värsta frosten släpper :)

Kommentarer
Postat av: Suss

Knastratt!

Jag vägrar tro att du seriöst skriver i huvudtaget!

Du är alltför intelligent för det!

2010-01-11 @ 22:26:03
Postat av: liah

Haha, jobbigt att vara intelligent men obildad ;P jag har alltid sagt 'i huvudtaget', aldrig reflekterat över 'över huvudtaget'. Tur att arga-facebook-susanne kan lära ut samtidigt som hon argar ut ;)

2010-01-11 @ 23:18:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0