If you say so?

Lite skrämmande är det hur beroende vi är av myndighetspersoner och personer inom sjukvården. Och inte bara beroende av deras utbildning utan även av deras personligheter... Och mina erfarenheter av det, är att inte lita helt och fullt på den information du får. SAMT att det är väldigt viktigt att vara med i matchen och veta så mycket som möjligt om de ämnen det rör sig om.

Det blev skrämmande tydligt i somras när min kära morfar var dålig och inlagd på sjukhuset. Han och mormor fick olika besked beroende på vem de pratade med,  och försökte förlita sig på att sjukvårdspersonalen läste hans journaler, men nej, det var det vissa som inte gjorde... Min moster var med dem på sjukhuset och fick JAGA personal som skulle ge min morfar den vård han behövde och hade rätt till. Hon fick jaga dem med blåslampa för att få svar, och information om vad som pågick. I slutändan fick hon beröm av en läkare för att hon varit med under resans gång och för att hon höll sig uppdaterad och hjälpte till. Va, De, ansåg att min moster, som jobbar med datorer, hade hjälpt till! Vi är många inom familjen som anser att morfar fortfarande varit med oss idag om det inte slarvats med hans vård i början när han sökte vård för en småsak. Därför är jag övertygad om att man ALLTID ska veta vad som pågår. ALLTID läsa på och veta hur man går tillväga beroende på olika scenarier.

Därför blev jag frustrerad imorse när jag pratade med en distriktssköterska på hälsocentralen i morse och hon säger till mig att ge Meja majsvälling. Men den innehåller väl mjölk, säger jag, då vi nyss pratat om hennes mjölkproteinallergi. Nej, den är mjölkfri, och du bör hellre ge henne den, än den andra mjölkfria vällingen som säkert har mera fibrer i sig, svarar hon. Jaha, jag var säker på att majsvällingen innehåller mjölk, som de andra havre- och ris-vällingarna? Nej, den är mjölkfri, så ge henne den.

Sedan ringer dietisten sekunden efter jag lagt på luren med distriktssköterskan. Hon blir arg och frågar vem jag pratade med när jag frågade henne om majsvällingen, enligt dietisten så FÅR distriktssköterskan inte säga att majsvällingen är mjölkfri eftersom den INTE är det!! Hon poängterade att Meja är magsjuk med diarréer, om hon då dessutom skulle dricka majsvälling skulle hon få diarréer på grund av det i flera dagar... Hon skulle alltså kunna bli allvarligt sjuk med vätskebrist då hon redan varit dålig i 8 dagar... Inget jag inte redan visste, men den där distriktssköterskan borde man nästan ringa upp... Helen och Markus, vart är ni när jag behöver er? ;)

Status på Meja då. Hon har inte ätit på flera dagar, ingen, mat, ingen välling, en halv smörgås på sin höjd. Och antingen kräkts eller skitit ner sängen varje natt sedan i fredags, men inget på dagarna. Vi har slut på sängkläder då vi fått byta, byta, byta, så idag försöker jag tvätta undan lite så vi har något att byta med inatt... På dagarna är hon lite tröttare än vanligt, men inte påtagligt, och leker och är glad emellanåt, men hon är förstås mycket gnällig och vill vara mycket i famnen också. Vi försöker pytsa i henne vätskeersättning och välling och proviva, och för vätskeschema eftersom, så snart borde vi ha ordning på torpet tycker jag, annars får vi nog lämna över handduken till sjukvården...


Kommentarer
Postat av: Suss

Vi håller tummarna för att mejsanslejsan blir frisk snart!

2011-01-18 @ 21:51:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0