Sydfransk kycklinggryta

Hittade ett recept i senaste Ica's Buffé nu i veckan, det var med bland "billiga veckan" recepten och såg smarrigt ut.
Jag lagade det till middag idag och det var mucho gott!! Så jag tänkte dela med mig!

Skär 300 gram kycklingfilé i ca 2 cm stora bitar.
Skala och skär 2 gula lökar i strimlor och 2 vitlöksklyftor i tunna skivor.
Stek kycklingen runt om i 1 msk olivolja i en gryta ca 1 minut.
Lägg i lök och vilök, stek ytterligare 3 minuter. Rör om då och då.
Smula ner 1 hönsbuljongtärning ochtillsätt 1 tsk dragon och 1 tsk timjan.
Häll på 2 dl vatten och 1 burk hela tomater(400 gram), låt koka ca 5 minuter under lock.
Skär 1 aubergine (ca 300 gram) och 1 zucchini (ca 200 gram) i 1 cm stora bitar.
Fräs dem i 2 msk olivolja i en stekpanna ca 3 minuter.
Lägg dem i grytan och koka ytterligare 10 minuter.
Tillsätt 1 dl syltlök och 2-3 msk spad i grytan.
Krydda med ½ tsk socker, ½ tsk salt och 1 krm peppar.
Stö över 2 msk hackad persilja.
Servera med bröd och eventuellt en klick matyoghurt.

Ni anar inte hur god kycklingen blir. Aldrig fått till en liknande fräsch och perfekt konsistens....
Men nästa gång ska jag modifiera receptet en aning. Jag ska byta plats på syltlöken och grönsakerna i receptet, för jag hade velat ha syltlöken liiite rundare i smaken, och grönsakerna behöver enligt mig inte koka i 10 minuter, de är bara fräscha att vända ner på slutet :) V serverade även ris till grytan, förutom pumpabröd, för att barnen skulle bli mättare, men vi åt av riset allihopa. Att rekommendera! Slänger in en bild senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0