För pojkars nöjes skull?

Senaste dagarna har det i mitt huvud rört sig mycket tankar om våldet mot unga flickor. Och droppen kom väl när vår väns 17-åriga dotter helt oprovocerat blev överfallen av två okända skrattande män och misshandlad för några dagar sedan. Jag - kan - inte - förstå - det.....

Jag har en lillasyster som är 17 år. Som precis spenderat flera dagar här hos oss. Hon är ofta ute med kompisar, åker in till centrum och går på fester ibland. Överfallen kan hon bli precis när som helst!! Jag bad henne be sin far att skaffa henne ett överfallslarm, men det känns inte okej...
Hon SKA inte bli överfallen helt enkelt. Inte behöva skydda sig mot förväntade överfall...

Kolla in dessa länkar, gärna alla:

Prata om det

Så slipper vi bli våldtagna

Dina ord kan skapa förändring

Ja men är man sambo eller gift får man väl ställa upp?

Måste ha slagit slint

De förmedlar bättre den känslan jag har, och det jag vill att ni ska fundera över. Kanske ni har varit med om det själva? Kanske ni har en dotter ni vill ska slippa detta? Kanske en son som ni vill ska agera annorlunda? Eller en ung syster som lever med överfallshotet varje dag?

Jag sa till min syster att jag hoppas att hon och hennes kompisar pratar om detta. Att de säger ifrån om de ser några oegentligheter. Att skolan pratar om detta, att lärarna informerar om ämnet. Hon sa att Nej, lärarna/skolan pratar aldrig om sånt, eller att eleverna dricker och festar..

Jag mailade rektorerna på hennes skola idag, och ställde mig frågande till deras ansvar i frågan, hur ser de på saken att föra en dialog med undomarna? Hellre innan än efter ett överfall? (Mamma bli inte orolig, jag skrev med stor eftertänksamhet.) Hoppas på gensvar. Det här klimatet pojkar och flickor emellan är något som har gått snett för länge sedan.
Och det här är ALLAS ansvar.

Borde hon få komma hem tryggt?

Eller får hon skylla sig själv om någon "tuff" kille tar sig rätten att stoppa saker inuti hennes kropp?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0